Search This Blog

Loading...

Followers

Sunday, April 26, 2009

Ayam Masak Halia

This recipe taken from Has...Thanks Has for giving an idea to me on what to cook today rather than my sup ayam (menu wajib every week)..:P

AYaM MaSaK HaLiA

bahan-bahan:
ayam - 5-10 ketul (dipotong kecik2)
halia - byk sikit (dah namenyer masak halia..hehe)
bawang putih - 3 ulas
bawang merah - 3-4 ulas (nak guna bawang besar pun ok kots..)
kunyit hidup (gune kunyit serbuk pun ok)
garam dan gula secukup rasa
serbuk lada putih or serbuk lada hitam - ikut citarasa masing2...if nak pedas, bykkan yer
asam keping - 2 (utk org nak masam lebih, tambah le yer..tapi ini saye yg tambah ikut suke saya..sebenarnyer resepi asal tade asam ni..hehe)

cara2 memasak:
1. tumbuk halia, bawang putih, bawang merah dan kunyit
2. gaulkan bahan yang sudah ditumbuk bersama dengan ayam, garam, gula dan lada
3. perap selama 15 minit (actually ikut la kawan2 nak perap lama mane..hehe)
4. masukkan ayam yg sudah diperap ke dalam kuali panas...tambahkan air byk sikit untuk bagi ayam tu masak dan masak sehingga air dah kering dan ayam pun masak...
5. jgn lupe rasa yer..if tak cukup rasa, tambahle ape yg patut...
6. sedia untuk dihidang...

**masakan ni jenis kering...saye rasa lagi sedap kering je..;)..malas nak amik gambar..sbb masak pun kalut jek..anak2 nak mcm2..heheh

Selamat Mencuba...

2 comments:

  1. ayam masak halia ni kira macam goreng halia ek? sebab, ayam masak halia stail saya, berkuah, guna sos tiram.. ;) by the way, cantik la blog akak ni!

    ReplyDelete
  2. hmmm..tak sure la sama ngan goreng halia ke tak..k.su first time try...member k.su kate itu resepi org klate..hehe...

    ayah k.su org klate pun, tak penah plak tau ade masakan gini..hehehe

    eh awak kasi la resepi ayam halia awak tu..maybe k.su leh try nanti...hehehe

    blog yg asik tukar je...cam cepat boring tgk nyer...tapi tak sempat nak godek2...hehehe

    ReplyDelete